|
Oppijakso 22: Piirrosmerkkien muokkaus ja luonti
|
Tämän jakson tavoitteena on luoda virtapiiri ja tutkia sen avulla
puoliaaltotasasuuntaimen toimintaa.
|
Opiskelujakson aikana käsiteltävät asiat: |
|
Alkuperäisen piirrosmerkkejä sisältävän tiedoston
varmuuskopio |
Tekevälle
sattuu, tiedäthän. Talleta ohjelman juuressa sijaitseva n. 250 kilotavun
'Shape.mc5'-tiedosto johonkin varmaan paikkaan, sillä saatat tarvita sitä
myöhemmin.
|
|
|
Ohjelmassa käytettävien
piirrosmerkkien tutkiminen ja arviointi |
Ensimmäiseksi huomio
kiintyy 'maadoitusmerkkiin'. Miksi esim. paristokäyttöinen kytkentä pitää
maadoittaa? Kyseessä ei olekaan simulaatio-ohjelman kannalta maadoitus, vaan
kytkennän ensimmäisen solmupisteen merkitseminen. Tämän pisteen solmunumero
(node number) on nolla, vaikkakaan se ei missään näy. Jokaisen
simuloitavan kytkennän tulee sisältää solmupiste 0.
|
|
Toinen havainto saattaa
olla 'maadoitusmerkin' outo muoto. Ohjelmavalmistajan toimittamissa
ohjelmakopioissa käytetään amerikkalaista maadoitusmerkkiä, joka
eurooppalaisittain tulkitaan suojamaadoitukseksi. Jos käyttämässäsi
ohjelmakopiossa on suojamaadoituksen merkki, voit helposti muuttaa sen
asiallisemmaksi tässä oppijaksossa myöhemmin esitettävien ohjeiden avulla.
|
|
Myös muuntajan
piirrosmerkki saattaa viitata pikemminkin suurtaajuusmuuntajaan kuin normaaliin
verkkomuuntajaan. Tähänkin ongelmaan perehdytään myöhemmin tämän oppijakson
aikana.
|
|
Joidenkin mielestä
piirrosmerkkien tulisi olla standardien mukaisia, samoin kuin niiden
merkintöjenkin, esim. R, C, L ja V.
|
|
Standardin mukaista
V-merkintää käytetään esim. bipolaaritransistorin, fetin, tyristorin, triakin,
diodin, ledin ja optoeristimen merkitsemiseksi.
|
|
Simulaatio-ohjelmassa on
myös mahdollista käyttää esim. V-symbolia transistorista, mutta se ei ole
kirjoittajan kokemuksen mukaan suositeltavaa. Esim. kopioitaessa kytkentää,
jossa transistorit on merkitty V1, V2, V3..., uudet symbolit eivät olekaan V:n
ikrementtejä, vaan merkintä alkaakin Q1, Q2, Q3. Ohjelmassa käytettävät symbolit
perustuvat SPICE-ohjelmien keskinäiseen yhteensopivuuteen (amerikkalaiseen
standardiin).
|
|
|
Vastuksen piirrosmerkin
vaihtaminen amerikkalaisesta eurooppalaiseksi Component
Editorilla |
Käynnistä
simulaatio-ohjelma ja valitse 'Windows / Component Editor...' Kuvaruudun
oikeassa reunassa olevassa ikkunassa edetään:
|
|
|
'Component / Analog Primitives / Passive Components / Resistor'
|
Kuvaruudun vasemmassa
reunassa olevat kolme riviä
|
|
|
'Name', 'Shape' ja 'Definition' kertovat, mistä
osista simulointikomponentti muodostuu, eli jokaisella komponentilla on nimi
(Name), piirrosmerkki (Shape) ja toimintamalli
(Definition).
|
Kuvaruudulla näkyvän
vastuksen piirrosmerkki voidaan helposti muuttaa amerikkalaisesta (sahanterästä)
eurooppalaiseksi (suorakaiteeksi) rullaamalla 'Shape'-ruudussa olevaa
tekstiä ja valitsemalla sieltä 'Resistor_Euro'. Jos muutos halutaan
vastakkaiseen suuntaan, eurooppalaisesta amerikkalaiseksi, silloin tekstiksi
valitaan 'Resistor'.
|
Muutos on nyt tehty ja sen
käyttöönottaminen edellyttää tehtyjen muutosten taltiointia 'Component
Editorista' poistuttaessa.
|
Varoitus!
Ennen kuin poistut Component Editorista, varmistu siitä, että et ole vahingossa
tehnyt joitakin muutoksia.
|
|
|
Esimerkiksi kondensaattorin piirrosmerkki on saattanut muuttua vastuksen
piirrosmerkiksi tai kelan toimintamalli on muuttunut diodin toimintamalliksi.
|
|
|
|
|
|
On
suositeltavaa, että ensimmäisen Component Editorin käyttökerran jälkeen ei
poistuttaessa tehdä taltiointia.
|
|
|
|
|
|
Jos
ja kun vahinko pääsee tapahtumaan, virheet voidaan korjata samalla tavoin kuin
ne ovat syntyneet.
|
|
|
|
|
|
Jos
ei ole tiedossa tai muistissa, mitä kaikkea mahdollista on päässyt muuttumaan,
silloin koko simulaatio-ohjelma kannattaa asentaa uudelleen. Jo ensimmäisessä
oppijaksossa annettiin ymmärtää, että simulaatio-ohjelman asennus ei ole
ainutkertainen tapahtuma, vaan sitä joudutaan tekemään sitä useammin, mitä
enemmän työasemalla on käyttäjiä.
|
Poistu lopuksi
komponenttieditorista (Component Editor) tallentaen tai tallentamatta ja palaa
takaisin piirikaavioeditoriin. Nyt tehdyt (talletetut) muutokset näkyvät
vastuksen piirrosmerkissä.
|
|
|
Piirrosmerkin luonti Shape
Editorilla |
|
Valitaan seuraavaksi
piirikaavioeditorin otsikkoriviltä 'Windows / Shape Editor...' Ja
tutustutaan edellisessä kappaleessa mainittuihin eurooppalaisiin (Euro)
piirrosmerkkivaihtoehtoihin selaamalla kuvaruudun vasemmassa reunassa olevaa
luetteloa.
|
|
|
Sieltähän
löytyy mm. And_Euro, Battery_Euro, DNMOS_Euro, DPMOS_Euro, NMOS_Euro,
NJFET_Euro, NPN_Euro, OR_Euro, PJFET_Euro, PNOS_Euro, PNP_Euro, Switch_Euro ja
Resistor_Euro.
|
|
|
|
|
|
Silmäilemällä
piirrosmerkkieditoria (Shape Editor) havaitaan siinä olevan seuraavia
alueita:
|
|
|
|
luettelo piirrosmerkeistä tai niiden osista (.root)
|
|
|
|
|
|
|
|
pystyasennossa oleva työkalurivi
|
|
|
|
|
|
|
|
piirrosalue
|
|
|
|
|
|
|
|
piirroselementtieditori (Object Editor)
|
Työskentelytapoja on
kaksi:
|
|
|
Työkalujen ja piirrosalueen käyttö
|
|
|
|
|
|
Pelkkä piirrosmerkkieditorin käyttö. Molempia työskentelytapoja voi
käyttää erikseen tai yhdessä.
|
|
|
|
|
|
Valmiita piirroselementtejä ovat:
|
|
|
|
suorakaide (rectangle)
|
|
|
|
ympyrä, ellipsi (circle)
|
|
|
|
lohko (block)
|
|
|
|
monikulmio (polygon)
|
|
|
|
juurikomponentti (root)
|
|
|
|
seven segment
|
|
|
|
kytkin (switch)
|
|
|
|
vinoneliö (diamond)
|
|
|
|
kaari (arc)
|
|
|
|
viiva (line)
|
|
|
|
avoin monikulmio (open polygon)
|
|
|
|
teksti (text)
|
|
|
|
led
|
Tässä vaiheessa lienee
turvallista sulkea piirrosmerkkieditori (Shape Editor) ja palata ilman
taltiointia piirikaavioeditoriin.
|
Varoitus!
Ennen kuin poistut Shape Editorista, varmistu siitä, että et ole vahingossa
tehnyt joitakin muutoksia.
|
|
|
On
suositeltavaa, että ensimmäisen Shape Editorin käyttökerran jälkeen ei
poistuttaessa tehdä taltiointia.
|
|
|
|
|
|
Jos
ja kun vahinko pääsee tapahtumaan, virheet voidaan korjata samalla tavoin kuin
ne ovat syntyneet.
|
|
|
|
|
|
Jos
ei ole tiedossa tai muistissa, mitä kaikkea mahdollista on päässyt muuttumaan,
silloin koko simulaatio-ohjelma kannattaa asentaa uudelleen. Useaan kertaan on
jo todettu, että simulaatio-ohjelman asennus ei ole ainutkertainen tapahtuma,
vaan sitä joudutaan tekemään sitä useammin, mitä enemmän työasemalla on
käyttäjiä.
|
'Maadoitusmerkin'
muuttaminen eurooppalaiseksi |
|
Valitaan
piirikaavioeditorin otsikkoriviltä 'Windows / Shape Editor...' ja haetaan
piirrosmerkkiluettelosta 'Ground'. Jos maadoituksen piirrosmerkki on
sopiva (tai muutettu aikaisemmin sopivaksi), voit siirtyä suoraan kohtaan
’Kaiuttimen piirrosmerkin luonti' ja palata tähän kohtaan tarvittaessa
myöhemmin.
|
Helpoiten uusi
piirrosmerkki luodaan siten, että se piirretään vanhan päälle, ja lopuksi vanhan
piirrosmerkin tarpeettomat elementit hävitetään yksitellen
piirroselementtieditorissa (Object Editor). Eurooppalaiseksi
maadoitusmerkiksi voisi piirtää vahvennetun vaakasuoran viivan, eli täytetyn
suorakaiteen (rectangle, solid). Talleta muutos ja palaa
piirikaavioeditoriin.
|
|
|
Muuntajan vaihtoehtoinen piirrosmerkki |
|
Valitaan taas
piirikaavioeditorin otsikkoriviltä 'Windows / Shape Editor...', haetaan
piirrosmerkkiluettelosta 'Transformer' ja havaitaan, että samassa
luettelossa edellisillä riveillä ovat 'Trans5' ja 'Trans.root'.
|
|
|
Selvitetään ensin näiden piirrosmerkkien keskinäinen sukulaisuus.
Piirroselementtieditorin (Object Editor) avulla saadaan selville, että
'Trans.root' koostuu noin 40 elementistä (ympyrän kaaria ja viivoja).
'Transformer':n sisältö on täysin sama; se vain on ilmaistu lyhyemmin eli
'Trans.root'. 'Trans5' on viisinapainen muuntaja, jonka toisessa
käämissä on väliulosotto, ja joka koostuu 'Trans.root':n lisäksi yhdestä
viivasta.
|
|
|
|
|
|
Molemmat muuntajat käyttävät yhteistä juurta (root). Palataan
alkuperäiseen tehtävään, muuntajan vaihtoehtoisen piirrosmerkin piirtämiseen.
Tarkoituksena on piirtää muuntajille 'Transformer' ja 'Trans5'
uudet piirrosmerkit.
|
1.
Tehtävä. Aloitetaan
piirtämällä aluksi niiden yhteinen osa eli
juuri.
|
|
|
Klikkaa ruudussa olevaa painiketta 'Add' ja kirjoita
avautuneeseen keskusteluikkunaan muuntajajuuren nimeksi esim. TransE.root ja
klikkaa 'Ok'.
|
|
|
|
|
|
Valitse työkaluvalikosta toiminto 'Enables Included Shape mode'
(tekstipainikkeen 'T' vasemmalla puolella), jonka avulla voit hakea
uudelle piirrosmerkille osia jo olemassa olevista piirrosmerkeistä.
|
|
|
|
|
|
Klikkaa seuraavaksi piirrosaluetta, jolloin 'Choose Root Shape'
-keskusteluikkuna avautuu.
|
|
|
|
|
|
Valitse 'Trans.root' ja klikkaa 'Ok'. Nyt piirrosalueella
on muuntajan kuva. Kiinnitä huomio siinä oleviin pistemerkintöihin.
|
|
|
|
|
|
Uusi piirrosmerkki piirretään edellisen päälle käyttäen ’viiva-’
ja ’täytetty suorakaide’ -elementtejä. Uuden kuvion tulee noudattaa
edellisen pisteitä siten, että esim. liitoskohtia (käämien päitä) ei saa
muuttaa.
|
|
|
|
|
|
Kun
uusi merkki on valmis, tuhotaan pohjakuviona ollut vanha
merkki.
|
|
|
|
|
|
Poistutaan piirrosmerkkieditorista tallentaen tehdyt
muutokset.
|
2.
Tehtävä.
Tarkistetaan, mitä on saatu aikaiseksi.
|
|
|
Käynnistetään piirrosmerkkieditori uudelleen ja selataan
piirrosmerkkiluetteloa, josta löytyvät 'Trans.root', 'Trans5' ja
'Transformer'.
|
|
|
|
|
|
Mutta missä on äsken luotu 'TransE.root'? Ei hätää, ohjelma on
nimennyt sen '(TransE.root)':ksi (lisännyt sulut!) ja se löytyy nyt eri
kohdasta, luettelon alkupäästä.
|
3.
Tehtävä. Luodaan
uusi piirrosmerkki, muuntaja, Trans_E:
|
|
|
Klikkaa ruudussa olevaa painiketta 'Add' ja kirjoita
avautuneeseen keskusteluikkunaan muuntajajuuren nimeksi esim. Transformer_E ja
klikkaa 'Ok'.
|
|
|
|
|
|
Valitse työkaluvalikosta toiminto 'Enables Included Shape mode'
(tekstipainikkeen 'T' vasemmalla puolella), jonka avulla voit hakea
uudelle piirrosmerkille osia jo olemassa olevista
piirrosmerkeistä.
|
|
|
|
|
|
Klikkaa seuraavaksi piirrosaluetta, jolloin 'Choose Root Shape'
-keskusteluikkuna avautuu.
|
|
|
|
|
|
Valitse 'TransE.root' ja klikkaa 'Ok'. Nyt piirrosalueella
on muuntajan kuva.
|
|
|
|
|
|
Poistu piirrosmerkkieditorista tallentaen tehdyt
muutokset.
|
|
|
Avaa piirikaavioeditorilla xxx.CIR-tiedosto (Jännitelähde - DC Power
Supply) ja tutki siinä olevan verkkomuuntajan piirrosmerkin vaihtumista ja
kytkennän toimintaa.
|
|
|
|
|
|
Vaihda piirrosmerkki äsken valmistuneeseen valitsemalla valikkoriviltä
'Windows / Component Editor...'
|
|
|
|
|
|
Vaihda 'Shape'-kohdassa oleva teksti 'Transformer'
'Transformer_E':ksi ja tarkista, että muuntajan liitinnastojen nimet
(Plus Input, Minus Input, Plus Output ja Minus Output) ovat oikeilla paikoillaan
uuteen piirrosmerkkiin nähden.
|
|
|
|
|
|
Poistu komponenttieditorista tallentaen tehdyt muutokset. Nyt
piirikaavioeditorissa pitäisi olla muuntaja, jonka piirrosmerkki vastaa käytössä
olevaa.
|
5.
Tehtävä. Luodaan
toinen muuntajan piirrosmerkki, Trans5_E
|
|
|
Klikkaa ruudussa olevaa painiketta 'Add' ja kirjoita
avautuneeseen keskusteluikkunaan muuntajajuuren nimeksi esim. Transformer_E ja
klikkaa 'Ok'.
|
|
|
|
|
|
Valitse työkaluvalikosta toiminto 'Enables Included Shape mode'
(tekstipainikkeen 'T' vasemmalla puolella), jonka avulla voit hakea
uudelle piirrosmerkille osia jo olemassa olevista piirrosmerkeistä.
|
|
|
|
|
|
Klikkaa seuraavaksi piirrosaluetta, jolloin 'Choose Root Shape'
-keskusteluikkuna avautuu.
|
|
|
|
|
|
Valitse 'Trans5.root' ja klikkaa 'Ok'. Nyt piirrosalueella
on muuntajan kuva. Lisää sen oikeanpuoleiseen käämiin väliulosotto.
|
|
|
|
|
|
Poistu piirrosmerkkieditorista tallentaen tehdyt muutokset
|
|
|
Avaa
piirikaavioeditorilla xxx.CIR-tiedosto (xxxxxxxxxxxxxxx) ja tutki siinä olevan
verkkomuuntajan piirrosmerkin vaihtumista ja kytkennän toimivuutta. Vaihda
piirrosmerkki äsken valmistuneeseen valitsemalla
valikkoriviltä.
|
'Windows / Component
Editor...'
|
|
|
Vaihda 'Shape'-kohdassa oleva teksti 'Trans5'
'Trans5_E':ksi ja tarkista, että muuntajan liitinnastojen nimet (PinA,
PinB, PinC PinD ja PinE) ovat oikeilla paikoillaan uuteen piirrosmerkkiin
nähden.
|
|
|
|
|
|
Poistu komponenttieditorista tallentaen tehdyt muutokset. Nyt
piirikaavioeditorissa pitäisi olla muuntaja, jonka piirrosmerkki vastaa käytössä
olevaa. Jos et löydä uutta muuntajaa, voi se johtua siitä, että sillä on eri
nimitys ja se löytyy eri paikasta kuin ensin mainittu muuntaja.
|
|
|
|
|
|
Transformer (muuntaja, jossa on kaksi käämiä) löytyy 'Component /
Analog Primitives / Passive Components / Transformer'.
|
|
|
|
|
|
Centap (muuntaja, jossa on kaksi käämiä ja toisessa väliulosotto
(centap)) löytyy 'Component / Analog Primitives / Macros /
Centap'.
|
Kaiuttimen piirrosmerkin luonti |
|
1.
Tehtävä. Kaiuttimen
(Speaker) piirrosmerkki luodaan käynnistämällä piirrosmerkkieditori (Shape
Editor)
|
|
|
Klikkaa ruudussa olevaa painiketta 'Add', kirjoita avautuneeseen
keskusteluikkunaan kaiuttimen nimeksi esim. Speaker ja klikkaa
'Ok'.
|
|
|
|
|
|
Valitse työkaluvalikosta toiminto 'Enables Included Shape mode'
(tekstipainikkeen 'T' vasemmalla puolella), jonka avulla voit hakea
uudelle piirrosmerkille osia jo olemassa olevista piirrosmerkeistä.
|
|
|
|
|
|
Klikkaa seuraavaksi piirrosaluetta, jolloin 'Choose Root Shape'
-keskusteluikkuna avautuu. Valitse 'Resistor_Euro' ja klikkaa
'Ok'. Nyt piirrosalueella on vastuksen kuva.
|
|
|
|
|
|
Valitse työkaluriviltä viivan piirto ja täydennä piirrosta siten, että
se on kaiuttimen näköinen.
|
|
|
|
|
|
Poistu piirrosmerkkieditorista tallentaen tehdyt
muutokset.
|
|
|
Voit käydä tarkistamassa syntyneen piirrosmerkin komponenttieditorissa.
Selaamalla 'Shape'-ikkunaa löydät uuden piirrosmerkin. Kun poistut
piirrosmerkkieditorista, älä tee talletusta.
|
|
|
|
|
|
Kaiutin on nyt valmis piirrosmerkkinä, mutta ei vielä komponenttina.
Tähän asiaan palataan heti seuraavassa oppijaksossa (komponenttien
luonti).
|
Oskilloskoopin piirrosmerkin luonti |
|
Luodaan uusi piirrosmerkki, oskilloskooppi
(OSC), käynnistämällä piirrosmerkkieditori (Shape Editor)
|
|
|
Klikkaa ruudussa olevaa painiketta 'Add' ja kirjoita
avautuneeseen keskusteluikkunaan oskilloskoopin nimeksi OSC ja klikkaa
'Ok'.
|
|
|
|
|
|
Valitse työkaluvalikosta toiminto 'Enables Included Shape mode'
(tekstipainikkeen 'T' vasemmalla puolella), jonka avulla voit hakea
uudelle piirrosmerkille osia jo olemassa olevista piirrosmerkeistä..
|
|
|
|
|
|
Klikkaa seuraavaksi piirrosaluetta, jolloin 'Choose Root Shape'
-keskusteluikkuna avautuu.
|
|
|
|
|
|
Valitse jokin oskilloskoopin piirrosmerkkiä muistuttava piirros,
esim.'Vsource.root', ja klikkaa 'Ok'. Nyt piirrosalueella on
'mittarin' kuva.
|
|
|
|
|
|
Käännä se pystyasentoon ja lisää siihen teksti OSC.
|
|
|
|
|
|
Poistu piirrosmerkkieditorista tallentaen tehdyt muutokset.
|
|
|
Voit käydä tarkistamassa syntyneen piirrosmerkin komponenttieditorissa.
Selaamalla 'Shape'-ikkunaa löydät uuden piirrosmerkin.
|
|
|
|
|
|
Kun
poistut piirrosmerkkieditorista, älä tee talletusta.
|
|
|
|
|
|
Oskilloskooppi on nyt valmis piirrosmerkkinä, mutta ei vielä
komponenttina.. Tähän asiaan palataan heti seuraavassa oppitunnissa
(komponenttien luonti).
|
|